Dieta wegańska – co to jest, czy jest zbilansowana, co jeść

Dieta wegańska - co to jest, czy jest zbilansowana, co jeść, czy zdrowaCo to jest plan diety wegetariańskiej?

Wegański plan diety to ogólny plan diety bez produktów odzwierzęcych. Oprócz niejedzenia kurczaka, weganie nie jedzą posiłków, które w ogóle pochodzą od stworzeń. Obejmuje to produkty mleczne, jajka, miód naturalny, a także żelatynę (która pochodzi z tkanek kostnych i różnych innych komórek organizmu).

Istnieje wiele powodów, dla których niektórzy ludzie decydują się na dietę wegańską:

Może być ona zdrowsza niż inne systemy dietetyczne.
Niektórzy uważają, że błędem jest wykorzystywanie zwierząt domowych do jedzenia.
Niektóre religie zabraniają spożywania wieprzowiny.
Jedzenie dużo mniej kurczaka może być o wiele lepsze dla ustawienia, ponieważ wiele wieprzowiny jest rzeczywiście komercyjnie uprawiane.
Niektórzy ludzie nie lubią preferowania produktów mięsnych.

Czy dieta wegetariańska jest dobrze zbilansowana?

Jeśli jest odpowiednio zorganizowana, dieta wegańska może dostarczyć wszystkich składników odżywczych, które musisz mieć. Zazwyczaj ludzie, którzy nie jedzą kurczaka: przypis 1

Zbadajcie niżej niż osoby, które zjadły kurczaka.
O wiele mniej prawdopodobne jest, że umrą z powodu chorób serca.
Mają obniżoną ilość cholesterolu.
Są o wiele mniej prawdopodobne do otrzymania:
Nadciśnienie.
Rak gruczołu krokowego.
Komórki raka przewodu pokarmowego.
Rodzaj 2 cukrzycy.

Dobre zdrowie można powiązać z dietą składającą się zazwyczaj z warzyw, produktów owocowych, a także zdrowych posiłków zbożowych.

Zawsze utrzymujcie równowagę

Jako wegetarianin, możesz nadal jeść dobrze zbilansowaną dietę.

Zdrowe produkty proteinowe:
Gotowa fasola, groszek, a nawet soczewica
Migdały lub nasiona
Tofu lub nawet tempeh
Masło orzechowe lub nawet masło orzechowe
Napój sojowy wzmocniony wraz z wapniem, witaminą D oraz witaminą B12
Wzmocniony ser sojowy oraz jogurt naturalny sojowy

Jak dokładnie weganie mogą jeść dobrze zbilansowany plan diety?

Możesz być spanikowany tym, że nie uzyskasz wszystkich składników odżywczych, których potrzebujesz wraz z dietą wegańską. Jednak tak długo, jak długo spożywasz jakiś asortyment żywności, jest tak naprawdę kilka cech, na które musisz zwrócić szczególną uwagę.

Minerał wapniowy dla ludzi, którzy nie jedzą produktów mlecznych. Jeśli nie otrzymujesz wapnia pochodzącego z produktów mlecznych, musisz zjeść kilka innych produktów spożywczych bogatych w wapń. Wzmocnione wapniem płatki śniadaniowe, napoje sojowe, a także sok pomarańczowy to naprawdę dobry wybór. Wzbogacony wapniem sposób, w jaki dostawca włączył minerały wapnia do produktów żywnościowych. Inne produkty żywnościowe zawierające wapń charakteryzują się szczególnymi cechami roślin strączkowych, szczególnie warzyw liściastych, orzechów, nasion, a także tofu. Jeśli nie korzystasz z posiłków wzmocnionych wapniem, zapytaj swojego lekarza lub dietetyka, czy powinieneś brać codzienny suplement mineralny z wapniem.
Witamina D dla osób, które nie spożywają produktów mlecznych. Uzyskanie odpowiedniej ilości wapnia mineralnego i witaminy D jest konieczne do utrzymania silnej tkanki kostnej. Ludzie, którzy nie jedzą produktów mlecznych, mogą stosować wzbogacony napój sojowy.
Żelazo.Uzyskanie wystarczająco dużo żelaza z pewnością nie jest problemem dla wegan, którzy zapewniają, że jeść różne produkty żywnościowe. Nasze ciała nie wchłaniają żelaza pochodzącego z pokarmów roślinnych w dodatku pobierają żelazo z mięsa. Dlatego też dla wegan ważne jest, aby często spożywali posiłki bogate w żelazo. Wegańskie zasoby żelaza obejmują gotowe suszone ziarna fasoli, grochu, a także soczewicy; świeże warzywa liściaste; a także produkty żywnościowe z całych ziaren wzbogacone w żelazo. A spożywanie posiłków bogatych w witaminę C z pewnością pomoże Twojemu organizmowi wchłaniać żelazo.
Witamina B12.Witamina B12 pochodzi wyłącznie ze źródeł zwierzęcych. Jeśli jesteś faktycznie weganinem, musisz liczyć na posiłki, które są wzmacniane tą witaminą (na przykład napój sojowy) lub przyjmować suplementy. Jest to szczególnie ważne w przypadku kobiet wegańskich, które są w ciąży lub nawet karmiących piersią.

Wymienione wyżej składniki odżywcze można łatwo dodatkowo nabyć w formie suplementów.

Jak wszyscy inni, weganie dodatkowo muszą się upewnić, że otrzymują następujące składniki odżywcze:

Zdrowe białko. Myśląc o diecie wegetariańskiej, wiele osób panikuje, że z pewnością nie zdobędą wystarczającej ilości zdrowego białka. Jednak spożywanie szerokiej gamy posiłków proteinowych, takich jak produkty sojowe, fasola, ziarna, orzechy, a także nasiona, z pewnością zaoferuje Ci zdrowe białko, którego potrzebujesz.
Tłuszcze Omega-3. Bez ryb i jaj w swoim planie diety, trzeba znaleźć różne inne naprawdę dobre źródła tłuszczów omega-3, takich jak nasiona konopi, lnu, dyni, sosny, niektóre zielone warzywa liściaste, olej sojowy, olej rzepakowy, a także warzywa oceaniczne (takie jak arame, dulse, nori, kelp, kombu, a nawet wakame).
Cynk. Twój organizm wchłania cynk znacznie lepiej, gdy pochodzi on z wieprzowiny, niż gdy pochodzi z roślin. Jednak weganie zazwyczaj nie mają problemów z uzyskaniem wystarczającej ilości cynku, jeżeli spożywają dużo różnych innych posiłków, które są naprawdę dobrymi zasobami cynku, takich jak posiłki pełnoziarniste, gotowe suszone ziarna, a także soczewica, soja i warzywa.

Czy można bez ryzyka stać się weganinem?

Taktyczny wegański plan diety może być zdrowy dla młodzieży. Porozmawiaj z lekarzem lub nawet z dietetykiem. Małe dzieci wegańskie są zazwyczaj nieco mniejsze, ale wciąż w normalnym zakresie rozwoju. I zazwyczaj mają tendencję do docierania do różnych innych dzieci w wymiarach, gdy się starzeją.

Jeśli rzeczywiście wychowujesz małe dziecko na wegańskiej diecie, pomyśl o następujących kwestiach:

Dzieci karmione piersią potrzebują 400 IU witaminy D dziennie z suplementu.Przypis 2, po przemyśleniu 3 Formula karmione dzieci mogą również potrzebować suplementu witaminy D, w zależności od tego, ile formuły spożywają alkohol. Kiedy Twój mały jest rzeczywiście nie więcej karmienia piersią lub biorąc formuły, lekarz może sugerować suplement witaminy D. Sugestie dotyczące witaminy D różnią się w zależności od regionu. Porozmawiaj ze swoim lekarzem lub zarejestrowanym dietetykiem o tym, ile i jakie źródła witaminy D są odpowiednie dla Twojego dziecka.
Kiedy rozpoczynasz od mocnych artykułów spożywczych, używaj na początek pokarmów bogatych w żelazo, w tym kaszek dla dzieci z dodatkiem żelaza, ziaren puree, a nawet tofu.
Przeklęte niemowlęta matek wegetariańskich potrzebują suplementów witaminy B12, jeśli plan diety mamusi nie jest wzbogacony. Porozmawiaj ze swoim lekarzem lub nawet zarejestrowanym dietetykiem na temat ilości i źródeł witaminy B12 prawidłowych dla Twojego dziecka.
Jeśli w rzeczywistości nie karmisz piersią, zaoferuj dziecku formułę produktów sojowych dla dzieci do drugiego roku życia. Po ukończeniu 2 roku życia możesz podawać przygotowany napój sojowy.przypis 3
Plany diety wegetariańskiej mogą łatwo zawierać dużo błonnika. Błonnik jest doskonały, ponieważ napełnia cię bez dodawania kiści tłuszczów. Jednak małe dzieci mają małe żołądki, a także błonnik, który jeść mogą łatwo wypełnić je tuż przed nabyciem wystarczającej ilości kalorii. Stałe posiłki i przekąski – wraz z dużą ilością płatków zbożowych, warzyw i migdałów – pomogą maluchom uzyskać energię i składniki odżywcze, które są im potrzebne do zdrowego i zrównoważonego wzrostu.

Co jeśli twoje dziecko zdecyduje się zostać weganinem?

Wraz z ostrożnymi przygotowaniami, dieta wegetariańska może być dla nastolatków niezwykle zrównoważona. W rzeczywistości może to być doskonały sposób na przyswojenie sobie wszystkich tych osób w ciągu całego życia, w celu zachowania zrównoważonej konsumpcji.

Jeśli Twój nastolatek zdecyduje się zostać weganinem, poinstruuj go dokładnie, jak zamierzać spożywać jedzenie, aby codziennie zdobywać wszystkie najlepsze składniki odżywcze. Nastolatki potrzebują wapnia i witaminy D. Żelazo jest szczególnie ważne dla nastolatek, które faktycznie przechodzą menstruację. Porozmawiaj z zarejestrowanym przez lekarza dietetykiem na temat tego, ile z tych składników odżywczych potrzebuje Twoje dziecko. Porozmawiaj z nastolatkiem o tym, czy potrzebuje on codziennych suplementów diety.

Możesz poprosić nastolatka o rozmowę z zarejestrowanym dietetykiem, aby dowiedzieć się, jak zorganizować zdrową dietę wegetariańską.

Bardzo ważne jest, aby dowiedzieć się, dlaczego Twój nastolatek chciałby przestrzegać diety wegetariańskiej. Niektórzy nastolatkowie używają wegetariańskiego planu żywieniowego jako sposobu na spalanie tłuszczu, jak również „bycie weganinem” może ukrywać zaburzenia odżywiania takie jak anoreksja.